Սիմվոլիզմը 19-20-րդ դարերի գրականության ուղղություն է: Արտահայտվել է նաև կերպարվեստում և թատրոնում:Պոեզիայի սիմվոլիզմը եվրոպական գրականության 19-20 դարերի խոշոր շերտ է: Սիմվոլիզմի առաջին սկզբունքները ի սկզբանե արտացոլվել են ֆրանսիացի պոետներ Շարլ Բոդլերի, Պոլ Վեռլենի, Ստեֆան Մալառմեի, Արթուր Ռեմբոյի և Լոտրեամոնի ստեղծագործությունների մեջ:
Սիմվոլիստներին հատկանշական է համակենտրոնացումը մարդկանց ներաշխարհի մեջ, ձգտումը բացահայտելու նրանց հոգեկան տառապանքները, նուրբ զգացմունքներն ու տրամադրությունը: Պոետ սիմվոլիստները պոետիկ բանաստեղծությունների նորարարներն էին: Սիմվոլիզմին հատուկ գծերն են ծայրաստիճան անհատապաշտությունը, էսթետիզմը, մահի գովերգումը:Նրանց հաջողվել էր բանաստեղծություները լրացնել վառ ու արտահայտիչ կերպարներով, չնայած դրան, նրանք երբեմն ընկնում էին բառերի անիմաստ խաղերի մեջ` փորձելով ստեղծել օրիգինալ ձև:
Սիմվոլիզմն առանձնացնում է իրական և ոչ իրական աշխարհները: Ոչ իրականի գլխավոր բանալին համարվում է սիմվոլը. այն կարծես պայմանական նշան լինի, որը միացնում է այս երկու աշխարհները:
Հնարավոր չէ հասկանալ սիմվոլիզմը՝ չիմանալով ,թե որ դարաշրջանի հետ է այն կապված:
Հայկական պոեզիայում սիմվոլիզմի սկզբունքներն առկա են Վահան Տերյանի բանաստեղծություններում: Սիմվոլիզմն ինքնին արտահայտում է նաև տխուր տրամադրություն: Իսկ Տերյանն իր պոեզիայով ասոցացվում է տխրության ու աշնան հետ:Մարդու հոգեկան աշխարհն ու ապրումները նրա բանաստեղծություններում ներկայացվում են հիմնականում անձնավորման եղանակով: Խավար իրականությունից հոգնած նա ստեղծում է իր երազած աշխարհը, և այստեղ իրական և անիրական աշխարհներն առանձնանում են միմյանցից, ինչը ևս բնորոշ է սիմվոլիզմին:
Վահան Տերյանը նոր ժամանակների առաջին բանաստեղծներից մեկն է, որը բերեց
գեղագիտական մտածողության միանգամայն նոր համակարգ: Դա պայմանավորված էր սիմվոլիզմ գրական ուղղության ազդեցությամբ: Սիմվոլիզմը բերեց սիմվոլներ` խորհրդանշաններ, որոնք լայնորեն օգտագործեց Տերյանն իր ստեղծագործություններում:
Ահա մի բանաստեղծություն, որտեղ, որպես սիմվոլ ներկայացված է քնքուշ աղջիկը:
Սահուն քայլերով, աննշմար, որպես քնքուշ մութի թեւ,
Մի ստվեր անցավ ծաղիկ ու կանաչ մեղմիվ շոյելով.
Իրիկնաժամին, թփերն օրորող հովի պես թեթեւ
Մի ուրու անցավ, մի գունատ աղջիկ ճերմակ շորերով…
Այդ նույն սիմվոլն առկա է նաև այս բանաստեղծությունում՝
Ճառադայթող քո աչքերով դու եկար,
Ոսկե բոցով լցրիր հոգին իմ տկար,
Հրաշք-աղջիկ, ցնորքների դիցուհի...
Կախարդ լուսնի հրապուրող շողի պես
Դու ժպտացիր գուրգուրանքով սեթևեթ,
Ազատ սիրտըս շղթայեցիր առհավետ,
Հրաշք-աղջիկ, դո՛ւ, միշտ հաղթող ու միշտ հեզ։
Դու մի ցավոտ հիացումի երգ գիտես,
Քո ժպիտում կա խորհուրդի մի փայլանք,
Քո աչքերում կա մի անանց զմայլանք.
Դու չըմեռնող մի վայելքի խոսք գիտես...
Հրաշք-աղջիկ, անհայտ երկրի մանուշակ,
Գիշերային արեգակի ճառագայթ,—
Դու իջնում ես՝ կարող, որպես մահու խայթ,
Քնքուշ, որպես անդարձ բախտի հիշատակ...
Վահան Տերյանն իր բանաստեղծություններում օգտագործում է շատ այլ խորհրդանիշներ, որոնք այնքան գրավիչ են դարձնում դրանք: Բանաստեղծությունների գրավչությունը կապված է նաև Տերյանի գրելու յուրօրինակ ոճի հետ: Նա զարմանալիորեն ճիշտ է ընտրում բոլոր բառերը, և կարդալիս թվում է, թե դու հենց այդ բանաստեղծության մեջ ես: Վահան Տերյանի բանաստեղծություններն ընթերցելը նման է երաժշտություն ունկդրելելուն: Դասական, նուրբ երաժշտության է նման:
Բանաստեղծություններից յուրաքանյուրն իր կախարդական երաժշտությունն ունի, որը քեզ տանում է այդ անիրական աշխարհը, ու հնարավոր է, որ այնտեղից էլ չվերադառնաս իրականություն:
Էլինա Հակոբյան
Էլինա Հակոբյան
No comments:
Post a Comment